شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sat 18 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
بنادر و سواحل شنبه ۶ آذر ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۳:۰۹:۰۴

نفتی‌ها باز هم رکورددار شدند:
جهش 85 درصدی صادرات نفتی از بنادر کشور

باشگاه خبری فراساحل: در هشت ماهه منتهی به آذر ماه امسال، 93 میلیون و 527 هزار و 977 تن کالای غیرنفتی و مواد نفتی در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شد. بنابراین شیب افزایش عملکرد تخلیه و بارگیری بنادر پس از هفت ماه بالاخره در هشت ماه منتهی به آبان ماه کاهش چشمگیر یافت. به گزارش باشگاه خبری فراساحل وبه نقل مارین‌تایمز، بر اساس آمار سازمان بنادر و دریانوردی در هشت ماهه امسال، عملکرد تخلیه و بارگیری بنادر ایران که از فروردین ماه امسال با شیب افزایشی مناسبی نسبت به سال گذشته حرکت خود را آغاز کرده بود، از شهریور ماه، اندکی نسبت به ماه‎های گذشته کاهش یافت و در آذر ماه کمترین افزایش را نسبت به ماه‎های گذشته ثبت کرد، زیرا تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی و مواد نفتی در بنادر ایران در فروردین ماه 11.5 درصد، در دو ماهه 14.7 درصد، در سه ماهه 15.1 درصد، در چهار ماهه 12.5 درصد، در پنج ماهه 12.8 درصد، در شش ماهه 9.1 درصد، در هفت ماهه 7.3 درصد افزایش یافت و همین روند کاهشی شتاب افزایش عملکرد بنادر که به صورت محسوس از شهریور ماه آغاز شده بود در آذر ماه بیشتر نمودار شد چراکه در برهه‌های یک ماهه تا پنج ماهه میزان افزایش این شاخص بندری دو رقمی اما از شهریور ماه با کاهش این شتاب، به افزایش تک رقمی رسید.

بر اساس این گزارش، در هشت ماهه منتهی به آذر ماه امسال، 93 میلیون و 527 هزار و 977 تن کالای غیرنفتی و مواد نفتی  در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6.6 درصد افزایش داشته است. از این میزان تخلیه و بارگیری 61 میلیون و 567 هزار و 477 تن سهم کالای غیرنفتی با افزایش 7.6 درصدی و 31 میلیون و 960 هزار و 500 تن سهم مواد نفتی با افزایش 4.9 درصدی بوده است. تخلیه کالاهای غیرنفتی و به تبع آن واردات این کالاها با کاهش، اما بارگیری و صادرات آنها با افزایش روبه رو شده است، به صورتی که 26 میلیون و 253 هزار و 274 تن کالای غیرنفتی در بنادر تخلیه شده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 7.2 درصد کاهش داشته است اما 35 میلیون و 314 هزار و 204 تن کالای غیرنفتی در بنادر بارگیری شده‌اند که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته افزایش 22 درصدی داشته است . مطابق با همین رویه، واردات این کالاها با کاهش 8.8 درصدی به 20 میلیون و 709 هزار و 171 تن و صادرات آنها با افزایش حدود 27 درصدی به 31 میلیون و 206 هزار و 228 تن بالغ شد. گفتنی است؛ ترانزیت کالاهای غیرنفتی 1.8 درصد و کاپوتاژ آنها 13.8 درصد کاهش داشته است. البته رویه ترانشیپ این مواد 48.5 درصد رشد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ثبت کرده است.

افزایش 85.3 درصدی صادرات نفتی از بنادر

بر اساس آمار منتشر شده، در هشت ماهه امسال، 31 میلیون و 960 هزار و 500 تن مواد نفتی در بنادر تخلیه و بارگیری شده است که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 4.9 درصد افزایش داشته است. تخلیه مواد نفتی نیز روند کاهشی و بارگیری آن روند افزایشی را پیموده‌اند به صورتی که 13 میلیون و 169 هزار و 66 تن مواد نفتی با کاهش 5.5 درصد در بنادر تخلیه شده و 18 میلیو ن و 790 هزار و 839 تن مواد نفتی با افزایش 13.6 درصدی بارگیری شده است. در مدت زمان نامبرده، واردات مواد نفتی نیز با افزایش 33 درصدی به دو میلیون و 249 هزار و 403 تن بالغ شده است. صادرات مواد نفتی در این جدول رکورددار درصد افزایش است زیرا با جهش 85.3 درصدی به 16 میلیون و 694 هزار و 387 تن رسیده است.

در ادامه باید گفته شود که ترانزیت و کاپوتاژ مواد نفتی نیز با کاهش 70 درصدی و 26 درصدی ثبت شده است. البته تنها شاخصی که نسبتا مطابق با پیش‌بینی‌ها ثبت شده ، صادرات مواد نفتی بوده است زیرا به واسطه حصول توافق هسته‌ای و اجرای برجام پیش بینی می‌شد صادرات نفتی بالاترین تاثیر را از این واقعه بپذیرد که اعداد و ارقام ثبت شده در آمار نیز چنین پیش‌بینی را تایید می‌کند و تنها شاخصی که با جهش بسیار خوبی همراه بوده، شاخص صادرات مواد نفتی است. این در حالی است که در دیگر شاخص‌ها اعم از واردات کالاهای غیرنفتی و حتی صادرات آنها که عوامل دیگری همچون نرخ ارز، مشکلات بانکی، قیمت نفت، رکود داخلی و ...  نیز موثر است  افزایش‌‌‌ها به میزان مواد نفتی نبوده است. 



  کد خبر : 2833
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :